54% polskich respondentów „Globalnego Raportu Ogrodniczego Husqvarna 2012” jest zadowolonych z ilości miejskich zieleńców w swoich miastach. Mimo tak optymistycznego wyniku aż 1/3 z nich wskazuje na fakt, że w ciągu kilku następnych lat ilość terenów zieleni znacznie się zmniejszy. Aż 74% Polaków jest gotowych zapłacić więcej za mieszkanie w otoczeniu zieleni. Polacy w ciągu tygodnia średnio 30 minut spędzają w miejskich parkach. Jakie inne interesujące fakty ujawnia tegoroczny Globalny Raport Ogrodniczy Husqvarna?
Fot. Husqvarna AB
Z 61% udziałem ludzi mieszkających w miastach Polska jest najmniej zurbanizowanym krajem spośród wszystkich państw biorących udział w tegorocznym Globalnym Raporcie Ogrodniczym.
Warszawa z 1,7 milionem ludzi jest jedynym w kraju miastem, które przekracza barierę miliona mieszkańców. Polska jest również jednym z niewielu krajów w Europie, który uległ dezurbanizacji w ciągu ostatnich dziesięcioleci.
Międzynarodowi eksperci przewidują, że za 40 lat poziom urbanizacji w Polsce osiągnie 74%. Wielokrotnie podkreślany jest również fakt, że Polska – a zwłaszcza jej cztery miasta: Warszawa, Wrocław, Gdańsk i Poznań – są w trakcie dynamicznego procesu urbanizacji.
54% Polaków pozytywnie ocenia miejskie parki, jednak dla ponad połowy ankietowanych w miastach wciąż brakuje terenów zieleni.
Ta potrzeba respondentów znalazła się na trzecim miejscu (51%), tuż po ścieżkach rowerowych (56%) oraz nowych miejscach parkingowych (52%).
Aż 63% Polaków przyznaje, że w ciągu tygodnia w okresie wiosenno-letnim spędza przynajmniej 30 minut na świeżym powietrzu w miejskich parkach.
W odniesieniu do wyników Raportu Polacy najczęściej odwiedzają parki, aby pospacerować (53%) oraz żeby się zrelaksować i odpocząć (46%).
Główne powody odstraszające Polaków od odwiedzania tych miejsc to:
psie odchody (50%) i brak poczucia bezpieczeństwa (42%).
Liczne badania wskazują, iż tereny zieleni ogrywają ważną rolę w tzw. „przyciąganiu” ludzi do miast i przy wyborze dzielnicy do zamieszkania.
40% Polaków traktuje tereny zieleni jako ważny czynnik przy wyborze miejsca zamieszkania. Aż 74% Polaków jest gotowych zapłacić więcej za mieszkanie w zielonej okolicy.
Wnioskując z wypowiedzi respondentów, Polska przechodzi obecnie zrównoważoną przemianę:
Pytani o przyszłość zieleni w polskich miastach respondenci w 39% odpowiadają, że będzie jej mniej, natomiast 32% wierzy, że w przyszłości przybędzie miejskich zieleńców.
Fot. Husqvarna AB
Czego potrzebują Polacy w swoim mieście?
Jakie są główne powody odwiedzenia terenów zieleni przez Polaków?
Co odstrasza Polaków od wizyt w miejskich zieleńcach?
W jakim stopniu Polacy są zadowoleni z utrzymania parków?
Jakie są główne atuty polskich parków?
Jak według respondentów zmieni się ilość terenów zieleni w Polsce w ciągu najbliższych 10 lat?
Bliskość jakich obiektów wpłynęłaby na wybór miejsca zamieszkania?
Pełna wersja „Globalnego Raportu Ogrodniczego Husqvarna 2012”
dostępna jest online pod adresem:
http://husqvarnagroup.com/afw/files/press/husqvarna/Husqvarna_Global_Garden_Report_2012.pdf
*Global Garden Report Husqvarna (GGR Husqvarna) – coroczne międzynarodowe badanie przeprowadzone w wybranych państwach. Od 2011 roku także Polska została włączona do badań. Metodologia opiera się na wybranej grupie kilku tysięcy opiniotwórczych respondentów. Celem jest badanie globalnych trendów w ogrodnictwie. Każdego roku poddawane są szczegółowej analizie inne zagadnienia dot. zieleni i ogrodnictwa.
Spółka Husqvarna® – największy światowy producent wysokiej klasy urządzeń mechanicznych, przeznaczonych do pielęgnacji terenów zieleni przez cały rok, takich jak m.in. pilarki, wykaszarki, kosiarki i traktory ogrodowe. Jest również europejskim liderem w produkcji systemów nawadniających pod marką Gardena, a także wiodącym producentem narzędzi tnących i diamentowych dla przemysłu budowlanego. Przychody netto za 2011 rok osiągnęły poziom 32 miliardów koron szwedzkich, a średnia liczba zatrudnionych pracowników wyniosła około 15 000 osób. Dodatkowe informacje o firmie dostępne są na stronie: www.husqvarna.com.
Źródło: www.compress.com.pl