Aktualności | Rośliny ogrodowe | Architektura ogrodu | Pielęgnacja ogrodu | Porady |
Strona główna | Sprzęt ogrodniczy | Forum ogrodnicze | Wydarzenia | Reklama w serwisie | Kontakt |
Jak wynika z Globalnego Raportu Ogrodniczego Husqvarna 2012 – nie ścieżki rowerowe, nie parkingi – ale zwiększenie powierzchni terenów zieleni jest najczęściej wymienianą przez respondentów potrzebą. 63% osób jest w stanie zapłacić więcej za nieruchomości usytuowane w pobliżu terenów zieleni miejskiej, 87% wierzy, że łatwy dostęp do parków i skwerów przekłada się na utrzymanie lepszych relacji międzyludzkich, 34%, wybierając miejsce zamieszkania, zwraca uwagę na bliskość zieleni. Podobnie, jak dla większości mieszkańców innych państw, także dla 53% Polaków parki są miejscem idealnym do spacerów, relaksu (46%), ucieczką od miejskiego stresu (36%). Dlaczego tereny zieleni miejskiej są tak ważne?
Świat doświadcza właśnie szybkiej urbanizacji. W 2008 roku ludzkość przekroczyła historyczną barierę, kiedy to po raz pierwszy, więcej ludzi żyło w miastach niż na terenach wiejskich.
Przewiduje się, że około 2050 roku 6 miliardów ludzi, czyli 2/3 całej ludności świata, będzie mieszkać w środowisku miejskim. Odkąd populacja na ziemi skupia się na coraz większych obszarach miejskich, tereny zieleni stają się niezwykle ważne, a zainteresowanie tą tematyką rośnie.
Globalny Raport Ogrodniczy Husqvarna jest dorocznym raportem o trendach i aktualnych tematach związanych z ogrodnictwem. Raport 2012 skupia się na znaczeniu zieleni w środowisku miejskim oraz jej wpływie na otoczenie.
Tegoroczny Raport opiera się na badaniach przeprowadzonych w 7 krajach, na próbie 3 500 gospodarstw domowych.
W poprzednich latach badania dotyczyły takich tematów jak: ewolucja ogrodnictwa w XXI wieku, ogród jako inwestycja oraz trendy w ogrodnictwie.
Wiele miast eksperymentuje z nietypowymi formami wprowadzania terenów zieleni do ich przestrzeni – projektuje się ogrody na dachach budynków, tarasy wypełnia roślinnością, a drzewa i krzewy wkomponowuje w osiedla.
Globalny Raport Ogrodniczy Husqvarna 2012 wskazuje, że średnio 33% mieszkańców miast na całym świecie wierzy, że tereny zieleni miejskiej w ciągu ostatniej dekady znacząco zmalały.
Podobnie 41% mieszkańców miast jest przekonanych, że w miastach przyszłości będzie jeszcze mniej terenów zieleni niż dzisiaj.
Coraz mniej jest zieleni miejskiej, mimo iż wpływa ona pozytywnie na poziom życia
w miastach. Tegorocznym Raportem chcemy uczulić ludzi na problem zanikania takich terenów i uświadomić, jak istotny mają wpływ na nasze życie – powiedział Krzysztof Wardęga, Dyrektor Zarządzający Husqvarna Poland.
Jesteśmy coraz mniej zależni od miejsc, a naszym domem staje się miasto, w którym mamy pracę.
Coraz częściej za nią migrujemy - wiąże się z tym także zmiana miejsca zamieszkania. 34% respondentów określiło „jakość terenów zieleni” jako jeden z czynników, który decyduje o wyborze potencjalnego miejsca zamieszkania.
Fot. Husqvarna AB
Pośród osób zajmujących się zagospodarowaniem przestrzennym oraz agentów nieruchomości powszechnie znany jest fakt, iż atrakcyjne tereny zieleni znacznie podwyższają wartość miejsca.
W tegorocznym Raporcie 63% respondentów stwierdziło, że jest w stanie zapłacić za swoją nieruchomość więcej, jeśli tylko będzie ona usytuowana w okolicy z dobrym dostępem do zieleni miejskiej. To najważniejszy czynnik wyboru lokalizacji swojego miejsca zamieszkania.
W porównaniu do innych odpowiedzi - tylko 34% respondentów jest w stanie przekonać bliskość centrów handlowych, a 33% oferta kulturalna.
Zieleń miejska jest wysoko ceniona przez mieszkańców miast. Chociaż panuje ogólna satysfakcja z liczby miejskich terenów zieleni, to nadal respondenci wymieniają potrzebę zwiększenia ich powierzchni (52% respondentów).
To aspekt o wiele częściej wymieniany niż nowe parkingi (41%) oraz ścieżki rowerowe (33%).
Powszechnie wiadomo, iż przebywanie na świeżym powietrzu ma pozytywny wpływ na zdrowie - pomaga zredukować stres i złagodzić napięcie, ale także zachęca do aktywnego spędzania wolnego czasu.
Wyniki Raportu jednoznacznie na to wskazują – „poczucie odprężenia/relaksu” jest najczęściej wymienianą odpowiedzią w pytaniu o skojarzenia z parkami i terenami zieleni w mieście. Znaczna większość respondentów jest przekonana, że bardziej dbaliby o swoją kondycję, gdyby tylko mieli łatwiejszy dostęp do parków i terenów rekreacyjnych.
Miejskie zieleńce przyczyniają się do pogłębienia ducha wspólnoty i integracji mieszkańców. Pełnią ważną funkcję socjalizującą w aglomeracjach, niezależnie od pochodzenia ich mieszkańców i pozwalają na łatwiejsze interakcje społeczne.
Aż 87%, respondentów wierzy, że posiadanie dostępu do terenów zieleni ma pozytywny wpływ na relacje w najbliższym sąsiedztwie oraz pozwala poczuć ducha społeczności.
W Globalnym Raporcie Ogrodniczym Husqvarna 2012 największą uwagę skupia się wokół bezpośrednich badań 7 krajów świata:
3 500 mieszkańców największych miast odpowiadało na pytania w internetowej ankiecie.
We Francji w miastach żyje 85% ogólnej ludności kraju – to największy współczynnik urbanizacji spośród badanych państw. Przewiduje się, że do 2050 roku wzrośnie jeszcze bardziej i osiągnie poziom 94%.
To wyzwanie nie tylko dla zarządców miast, ale także dla miejskich architektów – aż 72% badanych wskazuje na potrzebę zwiększenia ilości zieleni miejskiej.
Niemcy to również bardzo zurbanizowany kraj, bo aż 74% ludzi mieszka na terenach miejskich. Szacuje się, że do 2050 roku liczba ta zwiększy się o 10%.
Jednak nieduży odsetek ludzi, bo tylko 34%, odczuwa potrzebę zwiększenia ilości zieleni w mieście. Według 56% ankietowanych ilość terenów zieleni się nie zmieniła w ciągu ostatnich 10 lat.
Rosja jest krajem zurbanizowanym na poziomie 73%. Największą potrzebą mieszkańców tego kraju jest więcej miejsc parkingowych (57%) oraz budowa ścieżek rowerowych (53%). 47% respondentów wskazuje na potrzebę zwiększenia ilości miejskiej zieleni.
W Szwecji wynik był najbardziej optymistyczny w całym zestawieniu i osiągnął poziom 63%. Urbanizacja sięga poziomu 85%, a w ciągu kilkudziesięciu lat ma ona wzrosnąć jeszcze o 5%.
Podobnie usatysfakcjonowana jest Wielka Brytania – aż 65% Brytyjczyków jest zadowolonych z ilości zieleni w swoim otoczeniu. Jednak ponad połowa mieszkańców nie widzi, żeby w ostatnich latach było jej więcej.
W USA 82% ludności żyje w miastach, poziom urbanizacji jest jednym z wyższych spośród badanych krajów. 68% respondentów odpowiedziało, że jest zadowolonych z ilości zieleni w ich miastach, a 41% uważa, że ta liczba cały czas się zwiększa.
Globalny Raport Ogrodniczy swoim badaniem obejmował także Polskę.
Poziom urbanizacji w naszym kraju wynosi 61% i jest najmniejszy spośród wszystkich państw biorących udział w badaniu.
Szacuje się, że za kilkanaście lat osiągnie on poziom 74%.
Na potrzebę zwiększenia ilości zieleni miejskiej wskazuje 51% Polaków, tuż po ścieżkach rowerowych (56%) oraz nowych miejscach parkingowych (52%).
Jeśli chodzi o zmiany w ostatnich latach, to głosy rozłożone są niemal po równo – 30% uważa, że zieleni jest więcej, 35% że jest mniej i tyle samo osób uważa, że powierzchnia się nie zmieniła.
Nieco ponad połowa respondentów (54%) twierdzi, że jest zadowolona z jakości zieleni miejskiej. Dla Polaków tereny zieleni to głównie miejsce spaceru, przestrzeń do relaksu, możliwość ucieczki od miejskiego stresu oraz szansa na odetchnięcie świeżym powietrzem.
Wraz z rozwojem miast rośnie także zainteresowanie zielenią miejską.
Do 2020 roku Vancouver ma ambicje zostać najbardziej zielonym miastem na świecie, poprzez aranżowanie w przestrzeni miejskiej więcej zieleni. Nie można przeoczyć faktu, że potrzeba zieleni miejskiej w świadomości ludzkości stale rośnie.
Postrzeganie zieleni w przestrzeni miejskiej to fakt, który wpływa na postrzeganie miast przez jego mieszkańców, turystów oraz potencjalnych inwestorów.
Pełna wersja „Globalnego Raportu Ogrodniczego Husqvarna 2012”
dostępna jest online pod adresem:
http://husqvarnagroup.com/afw/files/press/husqvarna/Husqvarna_Global_Garden_Report_2012.pdf
Spółka Husqvarna® – największy światowy producent wysokiej klasy urządzeń mechanicznych, przeznaczonych do pielęgnacji terenów zieleni przez cały rok, takich jak m.in. pilarki, wykaszarki, kosiarki i traktory ogrodowe. Jest również europejskim liderem w produkcji systemów nawadniających pod marką Gardena, a także wiodącym producentem narzędzi tnących i diamentowych dla przemysłu budowlanego. Przychody netto za 2011 rok osiągnęły poziom 32 miliardów koron szwedzkich, a średnia liczba zatrudnionych pracowników wyniosła około 15 000 osób. Dodatkowe informacje o firmie dostępne są na stronie: www.husqvarna.com.
Źródło: www.compress.com.pl